Friday 10 October 2014

REFLEKSI MINGGU 5 ( 9 OKTOBER 2014)

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Sedar tak sedar kita dah masuk minggu yang kelima ini. OK!!
Pada minggu kelima, Dr Chin telah mengajar kami pembelajaran yang sangat menarik penggunaan software terbaru iaitu http://edu.glogster.com/?ref=com

Disini saya akan cuba beri pengenalan tentang Glogster (Edu). Software ini merupakan aplikasi yang berkait dalam bidang pendidikan. Aplikasi dapat menyampaikan ilmu pengetahuan dalam bentuk yang kreatif ketika sesi pengajaran dan pembelajaran sedang berlaku. Sebagai pengetahuan, ia merupakan satu sistem yang pengurusan pembelajaran yang sistematik dimana komunikasi dua hala boleh berlaku pada masa yang sama.

Bukan itu sahaja, penggunaanya sangat menarik dimana segala audio,video,imej dan banyak lagi boleh dimasukkan dalam penggunaan Glogster ini. Penggunaan software ini sebenarnya tidak begitu rumit bahkan ianya mudah difahami dan senang untuk mencuba.

Terdapat banyak faedah software ini. Antaranya penggunaan yang mudah kerana akan dibimbing oleh perisiannya. Kedua, Glogster mempunyai link dengan laman web yang lain contoh Facebook, twitter, wikispace dan banyak lagi. Seterusnya, grafik yang menarik dan tidak membosankan. Akhir sekali, dapat menggunakan dalam bentuk 'presentation' yang kreatif.

Jelas disini Glogster (Edu) merupakan software yang patut dipuji. Jika kita membandingkan laman web lain contoh "wordpress" atau "blogspot" sangat banyak perbezaannnya. Hal ini kerana "wordpress" dan "blogspot" sangat rumit untuk kita mula mencuba kerana tiada bimbingan oleh perisian. Malah, sekiranya ingin memasukkan video, audio atau imej dalam "wordpress" dan "blogspot" sangat mengambil masa yang panjang berbeza dengan Glogster. Pada masa yang sama, idea untuk mencantikkan  "wordpress" atau "blogspot" sangat 'limit' manakala Glogster sangat mudah kita dalam mewujudkan idea kreatif terhadap software ini. Oleh itu, sangat jelas Glogster(Edu) adalah software yang menarik.
Untuk mendapatkan penerangan yang lebih menarik mengenai laman web Glogster (Edu) boleh tekan link ini http://ppec1136um.pbworks.com/w/page/58886301/Nurul%20Fadillah%20Bt%20Hidayatullah

Di bawah ini saya cuba tunjukkan beberapa contoh-contoh penggunaan Glogster yang menarik





LETS TRY GLOGSTER!!


Thats it for week 5,bye...
Thanks Dr Chin
Love Allah.

No comments:

Post a Comment