Saturday 1 November 2014

REFLEKSI MINGGU 6 ( 16.10.2014)

Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Sekarang dah masuk minggu yang ke-6.
Alhamdullillah.....

Pada minggu keenam ini, kami mempelajari perkara baru iaitu "model of teaching" atau lebih dikenali model pengajaran. Dr Chin telah memperkenalkan kami pelbagai model yang boleh digunakan dalam proses pengajaran&pembelajaran. Setelah mempelajari ini, saya mendapati model pengajaran ini memberi banyak manfaat kepada kita dalam proses pengajaran
Disini saya dapat ringkaskan maklumat yang telah saya dapat pada minggu ini,

Model pengajaran adalah kerangka yang merangkumi keadaan kandungan, strategi serta iklim sosial bilik darjah yang dapat mewujudkan persekitaran pembelajaran untuk murid kita. Malah model  pengajaran merupakan strategi preskriptif yang direka bentuk untuk mencapai matlamat pengajaran. 
Jadi terdapat banyak model yang boleh kita guna seperti model sosial, model pemprosesan maklumat, model behavioral serta model personal. Keempat-empat model ini mempunyai kelebihan masing-masing dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

1) Model sosial- model ini bertujuan membantu pelajar menajamkan pemikiran melalui interaksi dan kerjasamama antara individu lain secara produktif. Ini adalah model yang mementingkan interaksi sosial dalam kalangan pelajar.

2) Model Pemprosesan Maklumat-model yang menyamakana ingatan manusia dengan komputer iaitu model input-output. Maklumat yang diperoleh merupakan input daripada persekitaran pembelajaran.

3) Model behavioral- model ini berkait dengan tingkahlaku yang diperhati dan tugasan yang jelas untuk diberi kepada murid.

4) Model personal- Model ini lebih menekankan kepada pembentukkan kendiri seseorang individu dan mendorong pelajar itu berdikari serta mempunyai kesedaran diri dan bertanggungjawab dalam matlamat sendiri

Oleh itu, masih terdapat banyak lagi model yang boleh didapati, Kesemua model ini sesungguhnya dapat meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Peranan guru sangar penting dalam penggunaan setiap model tersebut, Pada masa yang sama penglibatan murid juga perlu dititikberatkan dalam setiap pengajaran.

Akhir sekali ini sahaja yang dapat saya rumuskan. Yang pasti "dimana ada kemahuan disitu ada jalan"



Thats it for week6
Thank u DR CHIN
Love ALLAH SWT
bye...

No comments:

Post a Comment