Sunday 2 November 2014

REFLEKSI MINGGU 7 (30.10.2014)

Assalamualaikum
Salam Sejahtera..

Minggu ketujuh ini , kami masih mempelajari dalam mengenali model-model pengajaran. Mengikut minggu ini, Dr Chin menyuruh kami memilih salah satu model yang kami sukai.

Oleh itu, disini saya memilih model sosial dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Model sosial adalah model dimana murid-murid boleh berinteraksi bersama rakan-rakan dalam proses pembelajaran yang berlaku. Model membantu memperkembangkan perspektif individu dan kumpulan dalam memperjelas idea.

Model sosial sesungguhnya mementingkan pembelajaran kooperatif di antara satu sama lain. Pembelajara ini dapat memberi murid belajar secara berpasukan, saling bergantung, tidak bersaing sesama mereka malah mereka berusaha mencapai matlamat secara berpasukan.

Jadi, model sosial adalah model yang terbaik yang perlu digunakan dalam kelas. Peranan guru sangat penting dalam mewujudkan proses pengajaran berlaku dengan berkesan. Guru juga harus menyediakan pelbagai aktiviti yang menarik supaya kanak-kanak dapat melibatkan diri secara aktif dalam setiap pembelajaran yang berlaku.

Dengan itu saya memilih model sosial adalah model yang mudah dilakukan dalam proses p&p. Model ini memberi banyak kebaikan kepada pelajar demi penglibatan pembelajaran mereka.
Sekian..



Thats it week7
Thanks Dr Chin
Love Allah SWT

No comments:

Post a Comment